Social media zijn zowel een vloek als een zegen voor kunstenaars. Nooit eerder was het zo makkelijk om je werk aan de buitenwereld te tonen. Tegelijk is het een kunst om met je werk op te vallen in de eindeloze stroom bikinifoto’s, katten en holle inspirational quotes. 

Een ding staat vast: een kunstenaar met veel volgers zal ook meer verkopen en meer uitgenodigd worden voor (groeps)expo's. Met een paar simpele vuistregels kan je ervoor zorgen dat je Instagram-account een meerwaarde is voor je volgers en voor je carrière. Vergeet tips als ‘post op maandag om 8u15’. Zorg voor waardevolle content en mik op interactie en spontaniteit.

Al is dat moeilijker dan het klinkt. Met deze 5 tips zet ik je graag op weg.

1. Conversatie > informatie

Social media werkt in 2 richtingen. Wie alleen maar informatie ‘pusht’, zal weinig interactie bereiken. De algoritmes van Facebook en Instagram boosten posts met veel reacties, likes en shares. In plaats van informeren, mik je dus best op converseren. Stel vragen aan je volgers, leg hen artistieke twijfels voor, vraag hen wat ze van je nieuwste werk vinden, … Mogelijkheden genoeg.

2. Toon de mens achter de kunst

Dit is wellicht de grootste drempel voor veel artiesten die liever hun werk voor zich laten spreken. Alle begrip natuurlijk daarvoor. Instagram is en blijft een sociaal netwerk en geen museum. Wist je dat foto’s met gezichten op sociale media echte like-magneten zijn? Hoe mooi je werk ook is, het is niet altijd makkelijk om daar een persoonlijke connectie mee te maken. Toch niet via een smartphonescherm.

Organiseer of neem je bijvoorbeeld deel aan een expo? Post dan foto’s of filmpjes waarop je helpt met de opbouw en nodig mensen uit. Vertel wie of wat je inspireert. En toon je atelier of workspace!


Viktor had gewoon een foto van zijn mural kunnen posten. Hij kiest ervoor om ervoor te gaan staan.

3. Wees bereikbaar

Krijg je reacties op je post? Antwoord daar dan op. Een kwestie van beleefdheid, maar ook dé makkelijkste manier om conversatie op gang te krijgen. Denk aan de algoritmes. Bovendien zullen je volgers sneller reageren als ze weten dat hun vragen en reacties niet in dovemansoren vallen.


Brahim reageert op élke reactie met een kwinkslag.

4. De eerste 10 woorden zijn essentieel

Captions schrijven. Het is een stiel apart. En eerlijk gezegd: kunstenaars staan niet bekend om hun supervlotte schrijfstijl. Vergeet de academische taal van je artist statement of academische verhandelingen. Grijp je publiek direct bij de lurven. En doe dat voor die ‘meer lezen-knop’ roet in het eten gooit.

Begin eens met een vraag of een bevel. En hou het kort.


Timothy heeft niet veel woorden nodig om een verhaal te vertellen.

5. Je natuurlijke stijl staat boven alles

Er bestaat geen aanpak die voor iedereen werkt. Gooi deze tips dus gerust overboord en doe het op jouw manier. Want je persoonlijkheid is je allerbelangrijkste troef. Het komt er op neer om social media te begrijpen, maar daar dan je eigen ding mee te doen. Voor sommigen gaat dat vanzelf, voor anderen leidt dat tot hypergeforceerde (beeld)taal die alleen insiders begrijpen. Bewaak je natuurlijke stijl en spontaniteit.


Soms zijn woorden overbodig.

13 augustus: infosesessie over websites en social media voor kunstenaars

Dit is slechts het topje van de ijsberg. Wil je meer tips? En brainstormen over hoe jij dat kan toepassen op je persoonlijke account? Kom dan naar de infosessie op 13 augustus in atelierwerking De Tank in Brugge.

Opgelet: plaatsen beperkt!

Schrijf je nu in

Of check het Facebookevent