'Cut the crap #5' traject met Artist In Residene Daniel Djamo (RO), Simone Basani (It/Be) en Alice Ciresola (It/Be)

 

Het Entrepot lanceert in het kader van Gone West het residentieprogramma Cut The Crap voor artiesten over de hele wereld die werken rond beeldende kunsten. Van 2014 tot 2018 werden elk jaar 2 jonge kunstenaars uitgenodigd om in het Entrepot te komen werken. In juli en augustus 2018 krijgden Daniel Djamo (RO) en duo Simone Basani (IT) met Alice Ciresola (IT) de kans om hun kunstproject te onderzoeken, uit te werken en te creëren, en in dialoog te gaan met de stad Brugge, haar inwoners en haar jongeren. Het centrale thema: Fast Forward.

 

20u Welkomstwoord

20u30 ‘Lost places’, 'Verloren Plaatsen'

21u30 '16 Sounds of Paper'

 

‘Lost places’, 'Verloren Plaatsen'

Een performance door Simone Basani (IT/ BE), gecureerd door Alice Ciresola (IT/BE)

 

Waar zijn alle plaatsen die we verloren zijn? Welke rol spelen ze nu nog in ons leven? Vernietigd door de oorlog, verbouwd of veranderd door emotionele conflicten en andere mijlpalen in ons leven. Dit– en andere- zijn de plaatsen die we verloren zijn. We bezoeken ze niet meer omdat ze te gevaarlijk of te pijnlijk zijn geworden. De muren zijn misschien ingestort of het is nutteloos om terug te keren. Maar eigenlijk bestaan deze plaatsen nog, ze zitten vast in ons geheugen.

 

Het publiek wordt uitgenodigd om mee een archeologische toer te maken langs deze plaatsen. Ze wandelen door architecturale resten en herinneringen van wie op deze plaats heeft geleefd, gedansd, lief heeft gehad,…

 

 

Alice Ciresola en Simone Basani, allebei afkomstig van Italië, werken samen als een artistiek en curatorduo. Ze ontwikkelen participatieve projecten, collectieve performances en educatieve tools voor gemeenschappen en culturele organisaties. Samen verrichten ze onderzoek naar de grenzen tussen publieke en museale ruimtes, met een specifieke focus op de rol die marginale stemmen hebben in processen van herinnering en vergeten

 

’16 sounds of paper’

Daniel Djamo (RO)

 

De Roemeense artiest Daniel Djamo ontwierp een ficitieve tijdsperiode waarin hij de successen van integratie van buitenlandse elementen in Europa in vraag stelt. De focus in zijn project ligt op een route, die na de val van de Europese Unie in 2028, door 16 jongeren uit Brugge gevolgd wordt richting Roemenië.

 

Daniel heeft een voorkeur voor persoonlijke en collectieve geschiedenissen. Zowel verhalen en thema's als nationale identiteit. Hij combineert film met performance en videokunst, maar ook installatie en fotografie om zo het verleden te evoceren en 'het nu' te onderstrepen.