De aantrekkelijkheid van een stad wordt door jonge mensen vaak afgemeten aan haar rock ’n roll-gehalte. Omdat we met Het Entrepot altijd op zoek zijn naar manieren om te kunnen bijdragen aan een dynamische stad voor creatieve jongeren, was het een logische stap om na te gaan hoe ‘rock ’n roll’ Brugge is. Waarom heeft Oostende haar Van Jets, Kortrijk zijn SX’en is nationaal radiosucces van Brugse bands alweer enige tijd geleden? Hoe zit het met de rock- en popscene, de liveconcerten en repetitiekoten in onze stad? Wat zijn de ambities van de Brugse bands?
 
Samen met Cultuurcentrum Brugge, Cactus Muziekcentrum, De Snuffel, Jeugdhuis Comma, The Jamm, Popcollege, Metronoom, Hùmus Music en Villa Bota, maar ook met nationale expert Poppunt, sloegen we de handen in elkaar. Doel? Het in kaart brengen van de verschillende aspecten van de Brugse pop- en rockscene en het vinden van mogelijke initiatieven en maatregelen die de scene verder op de kaart zetten.
 
Het enthousiasme van de verschillende partners toont alvast aan dat we in Brugge samen aan de slag willen met het lokaal, muzikaal talent. Hopelijk is deze derde Blauwdrukbevraging (in navolging op ‘Blauwdruk 1: Ruimte voor kunstenaars’ en ‘Blauwdruk 2: Ruimte voor ondernemers’) dan ook niet enkel voer voor een boeiende discussie maar ook het startpunt van nieuwe initiatieven die de Brugse muziekscene versterken.

Bekijk de publicatie (PDF)