Wat als een schrijver in dialoog kan gaan met zijn of haar publiek, met andere schrijvers en regisseurs? En dat terwijl de teksten nog volop in ontwikkeling zijn. Tijdens het literair minifestival 'Het Schrijverslab', krijg je een uniek inzicht in teksten van 10 schrijvers.

Het Schrijverslab is een project van Anouk Friedli en Anna Carlier, twee jonge theatermakers/schrijvers uit Brussel en Gent met een gedeelde liefde voor woord. En voor dessert. Want na elke voordracht volgt een feedbackmoment tussen publiek en schrijver, tijdens het eten van een dessertje.

Anna"Anouk vroeg me of ik Het Schrijverslab met haar wilde uitwerken. We kennen elkaar van de Montignards, een professionaliseringstraject van Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen. Daar hebben we eigenlijk niet zo vaak samen geschreven aan teksten. Misschien dat de honger daarnaar ons samenbrengt bij Het Schrijverslab. Al is dat niet het eerste opzet van dit project. We willen schrijvers verbinden, samenbrengen, zeker onderling maar ook met regisseurs, spelers, decor-ontwerpers, ... aldus iedereen die iets kan maken, of die de woorden levend maakt, losmaakt van het papier."

Anouk: "Het is fijn om als beginnende schrijver regisseurs en acteurs te leren kennen die misschien met je tekst aan de slag willen en vice versa, we hopen dat Het Schrijverslab ook daarvoor een plek kan zijn."

Anna: "Als schrijver zit je soms opgesloten in een proces en het is zo kostbaar om te kunnen delen, om te verbinden, omdat het je tekst vaak zoveel sterker maakt." 

NOOD AAN RUIMTE VOOR FEEDBACK

Anouk: "We vinden dat er in de theaterwereld, en misschien wel in de kunstwereld in het algemeen, echt nood is aan ruimte en de juiste context voor waardevolle feedback en een interessante uitwisseling tussen kunstenaar en publiek. Nagesprekken zijn meestal erg ongemakkelijk; als maker moet je op alles een antwoord hebben terwijl je misschien vooral zit met vragen."

"Ook onder collega’s is er vaak een soort schroom om dieper in gesprek te gaan over elkaars werk. Vaak blijft het bij een ‘proficiat’. Ik denk dat je vooral als jonge maker heel veel kunt hebben aan de interpretaties, associaties en vragen van een publiek of een meer ervaren collega, dat het je kan helpen erachter te komen wat voor maker je bent en hoe je je verder wil ontwikkelen."

Anna: "Schrijvers krijgen bijna nooit feedback van publiek. Niemand (her)kent de schrijver, dus niemand spreekt na afloop van een voorstelling de schrijver aan. Behalve als deze zelf zijn/haar tekst speelt natuurlijk. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe een publiek je tekst interpreteert, ik denk dat het heel spannend en verrijkend kan zijn om een keer direct met je publiek in gesprek te gaan."

INZICHT IN HET PROCES VAN EEN SCHRIJVER

Waarom is Het Schrijverslab interessant voor liefhebbers van literatuur en theater?

Anouk: "​Het is altijd een unieke kans om inzicht te hebben in een proces van een schrijver, omdat het vaak achter gesloten deuren gebeurt. Het kan heel mooie momenten opleveren, de ongedwongen sfeer van zo'n presentatie of eerste lezing, net omdat het nog niet 'af' is, kan er nog zoveel gebeuren. Die mogelijkheden letterlijk voor je zien, dat zet de verbeelding in gang en schept plezier."

Anna: "Voor de feedbacksessie keren we bewust de formule van het nagesprek om. Bij een klassiek nagesprek wordt de maker geïnterviewd, het publiek zit passief op een tribune. Na het gesprek mogen er vragen gesteld worden, maar je moet wel erg veel moed hebben om je hand op te steken en de microfoon van beneden in de zaal naar je toe te laten komen. Wij willen het publiek juist uitnodigen om actief deel te nemen aan een gesprek en creëren hier een context voor waarin mensen zich veilig voelen."

BRANDENDE KARAMELSAUS

En waarom hoort daar een dessertje bij?

Anna: "Eten maakt de tong los. Samen aan tafel zitten, schept een moment van verbroedering. Die sfeer wilden we graag kunnen oproepen bij iets wat soms een beetje eng klinkt als een 'feedbacksessie'. Een 'Feedbackdessertsessie' klinkt al iets uitnodigender. Bovendien wil ik altijd wel een dessert."

Welke stukken tijdens Het Schrijverslab moeten geïnteresseerden zeker aanstippen?

Anna: "We gaan zulke uiteenlopende dingen te horen krijgen. Ik denk dat die magische melange het zo interessant maakt. De speelsheid van Koning Kip, de vreemdheid van Laura Vrooms onderzoek, de concrete scènes van de Mixtapers, de poëtische/filosofische wereld van Manon De Baecke, de perversie van de Guus Diepenmaat en het concept van de podcastwandeling van Pim Cornelussen, ... Ik ben super benieuwd naar alles en zou niets willen missen."

Tot slot: wat is jullie favoriete tekst/boek? En welk dessert past daar het best bij?

Anna: "Doe mij maar Tongkat van Peter Verhelst en een dubbelingevroren ijspegelijsje met een laagje brandende karamelsaus."

Anouk: "Een favoriet boek heb ik niet, maar recent heb ik de boeken van Rachel Cusk gelezen en vond ‘Transit’ heel inspirerend in de zin dat ik er zin van kreeg om zelf te schrijven. Wat met veel boeken niet het geval is. Goede literatuur kan erg ontmoedigend zijn! Als dessert kies ik rijstpudding met kardemon en sinaasappel-gemberchutney."

Meer info over Het Schrijverslab

Of: reserveer nu je tickets (gratis)